سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پول شویی در بازار ارز دیجیتال

آموزش ارز دیجیتال و راهکارهای پولشویی در معاملات ارزهای دیجیتال

قدمت پولشویی به زمانی بر می‌گردد که پول به وجود آمد. در آن زمان، تاجران ثروت خود را مخفی می‌کردند تا جمع کنندگان مالیات متوجه مقدار دارایی آنها نشوند. همچنین دزدان دریایی به دنبال این بودند که غنایمشان را به نحوی بفروشند که کسی متوجه نشود. در ویدیوی زیر شما کاملا با مفهوم پولشویی آشنا می‌شوید و در ادامه مقاله، به امر پول‌شویی در رمز ارزها می‌پردازیم.

 

تاریخچه واژه پولشویی به آل کاپون (Al Capone) گنگستر معروف بر می‌گردد. پس مهم است که این شخص را بشناسیم تا بتوانیم معنای واقعی کلمه پولشویی را درک کنیم.


آل کاپون و پولشویی

آل کاپون که نام شناسنامه‌ای او آلفونس گابریل کاپون (Alphonse Gabriel Capone) است، در 17 ژانویه 1899 در بروکلین آمریکا به دنیا آمد. کاپون مشهورترین گنگستر آمریکاست که جرایم سازمان یافته را از سال 1925 تا 1931 رهبری می‌کرد. کاپون قبل از 21 سالگی در چند واقعه خشونت آمیز حضور داشت. در یکی از این حوادث، یکی از اوباش محله Harvard Inn به نام فرانک گالوچیو (Frank Galluccio)، گونه سمت چپ کاپون را با چاقو زخمی کرد. از آن زمان به بعد، او با لقب صورت زخمی (Scarface) نیز شناخته می‌شد. از لقب صورت زخمی، فیلمی نیز به همین نام و با بازی درخشان آل پاچینو ساخته شده است.

کاپون پس از نقل مکان به شیکاگو، مدتی برای جانی توریو (Johnny Torrio) کار می‌کرد. توریو در آن زمان رئیس خلافکاران شیکاگو بود. پس از این که توریو به زندان افتاد و سپس به ایتالیا بازگشت، کاپون تبدیل به رئیس گنگسترهای شیکاگو شد. او مشغول قاچاق مشروب و قمار بود و با از بین بردن رقیبانش، قلمرو خود را گسترش می‌داد. ثروت او در سال 1927، حدود 100 میلیون دلار تخمین زده شده است.

در سال 1931 کاپون متهم به 22 مورد فرار مالیاتی از سال 1925 تا 1929 شد. در 12 ژوئن همان سال، او به اتهام توطئه و زیر پا گذاشتن قانون، به 11 سال زندان و پرداخت 50000 دلار جریمه محکوم شد. کاپون در ماه می سال 1932 وارد زندان آتلانتا شد و در ژوئن سال 1934 به زندان تازه ساخت آلکاتراز منتقل شد. در آگوست سال 1939 در اثر بیماری قلبی از زندان آلکاتراز آزاد شد و به بیمارستان بالتیمور منتقل شد. پس از مرخصی از بیمارستان، او به فلوریدا بازگشت و باقی عمر خود را تا سال 1947 در آنجا زندگی کرد و در نهایت بر اثر نارسایی قلبی جان خود را از دست داد.

واژه پولشویی (Money Laundering) از دوران آل کاپون وارد واژه نامه شده است. او چندین مرکز ماشین لباسشویی در نقاط مختلف شیکاگو بنا کرده بود تا بتواند پول‌هایی را که از طریق قاچاق الکل به دست آورده بود را قانونی کند. هر پولی که از طریق غیرقانونی به دست آمده بود، وارد این مراکز لباسشویی می‌شد و سپس پول تمیز و قانونی شده، دوباره وارد چرخه اقتصاد می‌شد.

تا سال 1986، پول‌شویی به عنوان یک جرم شناخته نمی‌شد؛ در آن زمان، فرار از مالیات جرم سنگین‌تری نسبت به پولشویی شناخته می‌شد. جرمی که آل کاپون به خاطر آن به زندان افتاد. همانطور که قرن بیستم ادامه می‌یافت، معاملات مواد مخدر به یکی از بزرگ‌ترین منابع پولشویی شناخته شد. قبل از سال 1986، قاچاقچیان مواد مخدر می‌توانستند دارایی‌های خود را در آمریکا نگهداری کنند و زمانی که از زندان آزاد می‌شدند، به دارایی‌ها و سودهای خود دسترسی داشتند. در آن زمان، معاملات مواد مخدر مسئله مهم‌تری بود و پولشویی تنها یک چیز ناخوشایند شناخته می‌شد. اما جنگ بر روی مواد مخدر این مسئله را تغییر داد.

 دهه 1980: جنگ بر سر مواد مخدر

در دهه 1980، جنگ بر روی مواد مخدر در آمریکا به اوج خود رسید. دولت رونالد ریگان قوانین سنگینی بر علیه پولشویی وضع کردند. در سال 1986، سازمان مبارزه علیه پولشویی در آمریکا بنیانگذاری شد و به سرعت، کشورهای دیگر نیز از این قوانین تبعیت کردند. قوانین صد پولشویی برای اولین بار در تاریخ، تبدیل به “جرم” شد. اما به زودی مشخص شد که قوانین ضد پول‌شویی داخلی کافی نیستند؛ چون معاملات مواد مخدر و پولشویی جرایم بین المللی بودند.

در سال 1988، سازمان ملل متحد، قوانینی را علیه پولشویی و قاچاق مواد مخدر تنظیم کرد. برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، در ابتدا باید با پولشویی مقابله می‌شد. این قوانین توسط 171 کشور امضا شدند و 168 کشور این قوانین را اجرا کردند.

مدت کوتاهی پس از این قوانین، در سال 1989، گروه ویژه اقدام مالی (FATF‌) نیز بنیانگذاری شد. هدف FATF‌ تحلیل روندهای پولشویی و ارزیابی اقداماتی که دولت‌ها برای مبارزه با پولشویی بر می‌دارند، است.

 دهه 2000: امور مالی ضد تروریستی 

حمله تروریستی 11 سپتامبر،‌ تاثیر عمیقی بر روی قوانین ضد پولشویی داشت؛ مخصوصا در رابطه با بانک‌ها. پس از این حادثه،‌ قوانینی برای دولت آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم به وجود آمد. این قوانین سازمان‌های مالی را مجبور می‌کرد تا برنامه‌های ضد پول‌شویی را اجرا کنند و به طور مداوم حساب‌های خارجی را بررسی کنند.

اساسا این قوانین، بخشی از قوانین ضد پولشویی را که در سال 1986 تنظیم شده بودند، تغییر دادند. اختیارات بانک‌ها در زمینه پولشویی بین المللی افزایش یافت. سخت‌گیری آمریکا در این زمینه باعث شد که بقیه کشورهای دنیا نیز از این قوانین تبعیت کنند.

 دهه 2010: بانک‌ها در مرکز پولشویی قرار دارند 

با سخت‌تر شدن پولشویی ، این هنوز هم یک مشکل جهانی است. بانک آلمان اکنون تحت بررسی قرار دارد؛ چرا که به مشتریان کمک کرده تا پول‌های غیرقانونی خود را انتقال دهند. به علاوه در سال 2017، از بانک آلمان به خاطر مرتبط بودن با یک طرح پولشویی روسی، 630 میلیون دلار مصادره شد. در این طرح، حدود 10 میلیارد دلار توسط این بانک به روسیه منتقل شده بود.

در سال 2018 از طریق یکی از شعب بزرگ‌ترین بانک دانمارک یعنی Danske Bank در کشور استونی، 200 میلیارد دلار پول را به صورت غیر قانونی جابه جا شده بود. به صورت فرضی، 15000 مشتری غیر شهروند بین سال‌های 2007 تا 2015 تراکنش‌های مشکوک انجام داده بودند.

بانک‌ها تنها هدف‌های پولشویی نیستند؛‌ در اوایل سال 2019،‌ بازی محبوب کامپیوتری Fortnite تبدیل به یکی از اهداف پول‌شویی مجرمان سایبری شد. این بازی حدود 200 میلیون بازیکن از سراسر دنیا دارد و اکثر آنها کودکان و نوجوانان هستند. بازی Fortnite شامل یک ارز در داخل بازی به نام V-Bucks است، که به عنوان ابزاری برای پولشویی این مجرمان استفاده می‌شود. این مجرمان از کارت‌های اعتباری مسروقه برای خرید V-Bucks استفاده می‌کنند؛ سپس آنها را به قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسانند. مشخص نیست که چه مقدار پولشویی در این بازی انجام شده؛ اما شرکت سازنده آن، در پی متوقف کردن این سیستم است.

پولشویی در رمز ارزها چگونه انجام می‌شود؟ 

با این که می‌توان از رمز ارزها برای مقاصد غیر قانونی استفاده کرد، اما به طور کلی، استفاده از بیت کوین و سایر رمز ارزها برای پولشویی و دیگر جرایم، به نسبت پول نقد بسیار پراکنده‌تر است.

در سال 2019، تنها به ارزش 829 میلیون دلار بیت کوین در دارک وب خرج شد (0.5? کل بیت کوین‌ها). تکنولوژی بلاک چین تمام تراکنش‌ها را ثبت می‌کند؛ در نتیجه ریسک جرایم مالی در رمز ارزها مثل پولشویی با بیت کوین، قابل مدیریت است.

نقش بسیاری از خدمات ارسال پول (MSB) در زمینه جلوگیری از پولشویی و دیگر جرایم بلاک چینی نامعلوم است و آنها ممکن است هنوز ندانند که چگونه به درستی پروسه‌های ضد پولشویی مثل احراز هویت را اجرا کنند. در این موارد، خدمات ارسال پول، ترجیح می‌دهند به جای مقابله با این مسائل، آنها را نادیده بگیرند.

در حالی که مجرمان به کلک زدن کاربران ادامه می‌دهند و پول‌های آنها را استثمار می‌کنند، پولشویی می‌تواند از طریق ابزارهایی که با اطلاعات تراکنش‌های مشتری همخوانی دارد، انجام شود. این قضیه، شناسایی مشتریان پر ریسک را برای خدمات ارسال پول ساده‌تر می‌کند.

 

مجرمان چگونه از کریپتو برای پولشویی استفاده می‌کنند؟ 

مجرمان از پولشویی با استفاده از رمز ارزها استفاده می‌کنند تا منبع درآمدهای غیرقانونی خود را پوشش دهند. این کار با روش‌های متعددی انجام می‌گیرد؛ ساده‌ترین روش این است که آنها می‌توانند با نام‌های مستعار تراکنش‌ها را انجام دهند.

همچنین تقریبا همان مفاهیمی که برای پولشویی پول فیات و پول نقد به کار می‌رود، در فضای رمز ارزها نیز کاربرد دارد.