سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقابله با استرس ناشی از معاملهگری در فارکس

استرس در معامله چطور میتونه روی تریدهای شما اثر بزاره؟ قبلا راجع به ترس و غلبه بر ترس در معامله گری، دلایل ایجاد آن و همینطور راهکارهای کنترل و مدیریت آن صحبت کردیم و متوجه شدیم که ترس دشمن ماست؛ به شرطی که از حالت عادی خارج و باعث پریشانی و از دست رفتن تمرکز ما بشه. بسیاری از معامله گران به دلیل همین پریشانی، دچار افسردگی در معامله گری شده و برای همیشه با این حرفه خداحافظی میکنن! 

در این مقاله قراره راجع به استرس در معامله گری صحبت کنیم و کاری کنیم که این استرس تنها به صورت اضطراب عادی خودش را نشان دهد و هیچوقت به پریشانی ما تبدیل نشود!

بنابراین،مشغول هرکاری که هستید به مدت 5 دقیقه متوقفش کنید ??
یک نفس عمیق و آگاهانه بکشید!
این مقاله توجه کامل شما رو لازم داره چون حاصل تجربیات شخصی بوده و تصمیم دارم یکسری نکات منحصر به فرد برای مدیریت استرس در معامله گری رو با شما در میون بزارم.

بیا شروع کنیم!

دوشنبه های فارکسی و معرفی ستاپ های معاملاتی

تحلیل بازار فارکس در تاریخ هفته آخر آوریل 2022:

اگر برای اولین بار هست که دوشنبه های فارکسی رو مشاهده میکنی لازمه بگم که دوشنبه هر هفته ستاپ های معاملاتی و تحلیل هفتگی بازار فارکس برای شما دوستان عزیزم با این رویکرد که بازار در هفته پیش رو به چه صورت عمل می کنه تهیه و انتشار داده میشه.

 

اثرات مخرب اضطراب و استرس در معاملات چیست؟

معامله گری می تواند فرآیندی گیج کننده باشد. توانایی فرد در سود کردن، بستگی به نوع تعامل او با بازاری دارد که اغلب غیرقابل پیش بینی و نامطمئن است. بسیاری از معامله گران، این احساس عدم اطمینان در بازار را استرس زا می دانند که اگر کنترل نشود، می تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی برای فرد شود.

چرا زمان معامله استرس دارم؟

 احساسات منفی مرتبط با استرس می تواند به نوبه خود باعث به هم خوردن روحیه معامله گر و ضعف در تصمیم گیری او شود که در نهایت به اشتباهات معاملاتی او دامن میزند! علاوه بر این، معامله گرانی که تنها منبع درآمد آنها از این راه است، در زمانهای تعطیلی بازار درگیر فشارهای ناشی از خرید و برآورده کردن انتظارات خانواده و دوستان هم میشوند که این عامل هم تاثیر به سزایی در استرس زایی آنها دارد.

 

کنترل و کاهش استرس و اضطراب هنگام معامله ضروری است؟

مبارزه با استرس و تلاش برای کنترل آن امری حیاتی است! در ابتدا هر معامله‌گری مضطرب می‌شود زیرا نمی‌داند در حال انجام چه کاری است و از شکست خوردن و همه دلایل دیگر می‌ترسد! اما نحوه پاسخ او به شکست اولیه و حتی نوع اضطرابی که تجربه می کند، عاملی است که موفقیت او را به عنوان یک معامله گر تعیین می کند. تریدر حرفه ای، ریسکها و عدم قطعیت بازار را میداند و نهایتا احساس اضطراب میکند که منجر به کنترل ریسک آگاهانه اش میشود و درنتیجه هیچگاه دچار پریشانی نمیشود! این درحالی است که معامله گر مبتدی، بدون توجه به کنترل ریسک و بدون حد ضرر و با حجم نامناسب معامله میکند که همین عامل باعث تبدیل شدن اضطراب به پریشانی در او میشود که خب نتیجه هم مشخص است!

بیشتر بخوانید:اگر با نحوه معامله بانکداران آشنا شوید، کسب درآمد در فارکس آسان است

برای پیدا کردن منشأ استرس آستین بالا بزنید

هر فرد، بازار را در ذهنش تفسیر میکند و طبق ادراکی که از آن دارد، رفتار میکند. یعنی نتایج متفاوت افراد در بازار، نتیجه ادراک و تفسیر متفاوت آنها از بازار است! زمانی که معامله گر به بازار به چشم یک تهدید نگاه میکند که کنترلی هم روی آن ندارد، این ادراک اشتباه باعث ایجاد رفتار پرتنش در بازار و سپس پریشانی ناشی از آن میشود. به عنوان مثال:

  • بازار رنج است و او موقعیتی نمیبیند و با بازار میخواهد بجنگد که حتما وارد معامله شود!
  • امروز پنج شنبه است و معامله گر به هدف سود هفتگی خود که هزار دلار است نرسیده و میخواهد هرطور شده به این هدف برسد! درنتیجه تریدهای نامتعارف میکند!
  • به شخصی بدهکار است و میخواهد این بدهی را از محل معامله فعلی خود تامین کند!

کمبود اعتماد بنفس چگونه اثر منفی بر معاملات می گذارد؟

دلیل دیگر مضطرب شدن افراد در معامله گری، عدم اعتماد به نفس آنها است که ناشی از عدم اطمینان به مهارت های معاملاتی خود است.
تریدری که دانش معاملاتی ندارد و فقط به برخی از ارائه دهندگان سیگنال اعتماد میکند تا به او بگویند چه زمانی بخرد یا بفروشد؛ باعث میشود که برنامه و استراتژی معاملاتی پایداری برای کمک به کاهش استرس معاملاتی خود نداشته باشد و با کوچکترین رفتارهای نامتعارف بازار، کنترل خود را از دست میدهد و باعث تصمیمات اشتباه بعدی میشود!

حالا که با دلایل و منشاء استرس و اضطراب آشنا شدید بریم سراغ قسمت اصلی ماجرا و روش های مدیریت و کنترل استرس…

حالا چگونه از چرخه دائمی اضطراب و استرس خارج شویم؟

بترسیم ولی اقدام کنیم! با وجود اضطراب و چالش برانگیز بودن کار، کاری را که باید انجام شود، انجام دهیم. به این ترتیب می توانیم بر اضطراب ناشی از عدم اعتماد به نفس غلبه کنیم.

جهت کنترل این چرخه در بلندمدت و همچنین افزایش خودآگاهی، توصیه میکنم که راهکارهای زیر را هم به مدت دو هفته تست کنید. این تمرینات با هدف خودآگاهی بیشتر هستند و در میان مدت، نتیجه اجرای آنها شگفت زده تان خواهد کرد!

 

قوی ترین اسلحه در برابر استرس و اضطراب

هیجان و اضطراب هردو هورمون آدرنالین هستند ولی این کجا و آن کجا! مثل آرامش و بیحوصله بودن که هر دو بدن یک حالت دارد! پس رفتن به سمت هیجان و اضطراب به ذهن و باورهای معامله گر بستگی دارد و همانطور آرامش و بیحوصله بودن!
احتمال 70 درصد برنده با احتمال 30 درصد بازنده هردو یک چیز را میگویند! ولی اگر بگوییم 70 درصد برنده میشویم، باعث ایجاد هیجان میشود و اگر بگوییم 30 درصد بازنده هستیم، اضطراب و حتی پریشانی ایجاد میکند! 

بیشتر بخوانید:فارکس یا ارز دیجیتال

در شرایطی که پریشان احوال هستیم، بهتر است از خودمان بپرسیم:
چرا من دارم این عمل را انجام میدهم؟!
چرا در مواجه با این چالش، این رفتار را دارم بروز میدهم؟

 این سوال ها باعث میشود ذهن از چرخه افکار منفی بیرون بیاید و با ایجاد فکر جدید، فکر قبلی را فراموش کند (زیرا ما در هر لحظه فقط روی یک فکر میتوانیم تمرکز کنیم که در مقاله جداگانه ای به این موضوع خواهیم پرداخت) و از آن چرخه اشتباه که گیر کرده است خلاص شود و درنتیجه بتواند احساس پریشانی را به خوبی کنترل کند!