سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رمز ریال چیست

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که رمز ریال چیست؟ و از آن چه استفاده‌هایی می‌شود کرد؟ رمز ریال در واقع یک نوع واحد پول یا رمز ارز بوده که از امکان برنامه ریزی و برنامه‌ نویسی برخوردار است. دقت داشته باشید رمز ریال، به گونه‌ای نسخه الکترونیکی اسکناس‌های رایج در ایران و ارز دیجیتال بانک مرکزی است. البته ارزش این رمز ارزها با ارزش ریال سنتی کاغذی برابر بوده و همچنین به آن متصل هستند.

ریال دیجیتال یا رمز ریال را می‌توان به عنوان مکمل پول نقد نیز در نظر گرفت که به افزایش سرعت انجام مبادلات مالی و پولی در کشور، کمک زیادی می‌کند. رمز ریال یکی از مهم ترین موضوعاتی است که برای خیلی از افراد فعال در حوزه بازارهای مالی، ابهامات و پیچیدگی‌هایی دارد. به همین دلیل اگر شما هم در زمینه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید اما اطلاعات جامعی در مورد رمز ریال ندارید، بهتر است تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

هدف ایجاد رمز ریال

رمز ریال به عنوان یکی از جدیدترین و مهم ترین ابزارهای پرداخت، می‌تواند نقش مفیدی در کاهش تورم و اقتصاد کشور داشته باشد. زمانی که این ایده کاربردی به مرحله اجرا برسد، رمز ریال جای ریال اسکناسی را خواهد گرفت. این موضوع با نام هوشمند کردن پول ملی شناخته می‌شود.  

در واقع اصلی ترین هدف بانک مرکزی از ایجاد کردن رمز ریال، کم نمودن اسکناس موجود در دست مردم بوده که اهمیت زیادی دارد. دقت داشته باشید سرعت گردش پول و چاپ اسکناس، مسئله مهمی بوده که ذهن اکثر اقتصاددانان را به خود مشغول کرده و موجب شده ضربه‌های سنگینی به اقتصاد کشورمان وارد شود.

در حال حاضر افراد زیادی به طور صحیح نمی‌دانند که رمز ریال چیست؟ و خیلی با این رمز ار آشنایی ندارند.‌ دولت جهت ارائه رمز ریال، هدف‌های مختلفی دارد که یکی از مهم ‌ترین آن‌ها، دور زدن تحریم‌های سخت است. به طور معمول کشورهایی مانند روسیه و ایران که تحت تحریم واقع شده‌اند، فعالیت بیشتری در توسعه ارزهای دیجیتال دارند.

از این رو بهتر است بدانید کشور روسیه نیز قصد دارد در سال 2023، پول دیجیتال ملی خود را راه اندازی کند. البته کشور چین هم در این امر قدم‌هایی برداشته و تصمیمات مهمی دارد. در کل این سیستم منحصر به فرد می‌تواند به خود بانک مرکزی جهت مقابله کردن با تحریم‌ها، کمک شایانی کند. 

در نظر داشته باشید که این سیستم هم اکنون در مراحل اولیه توسعه خود قرار گرفته و هنوز به شکل کامل آن را وارد چرخه اقتصاد کشور نکرده‌اند. رمز ریال با این که از دفتر کل توزیع شده استفاده می‌نماید اما دارای ساختار متفاوتی است که آن را از غیر متمرکز بودن خارج کرده و همچنان متمرکز نگه می‌دارد.  

ویژگی‌های قابل توجه رمز  ریال 

رمز ریال از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده که از جمله مهم ترین این ویژگی‌ها می‌توان قانونی بودن آن را نام برد. بر روی این ابزار پرداختی، قانون گذاری و سیاست‌های خاص هر کشوری وجود دارد زیرا راه‌ اندازی آن بر عهده نهادهای مالی هر کشوری بوده و قوانین مهمی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

بانک مرکزی نگران بوده که اگر استفاده از ارزهای دیجیتال به حداکثر خودشان برسند، امکان دارد نظارت روی سیستم‌های پرداخت و عرضه پول با مشکلاتی مواجه شود. به همین خاطر هم سعی می‌کنند به سمت ایجاد رمز ریال حرکت نمایند. هوشمند کردن ریال از جمله اهداف مهم و با اهمیت بانک مرکزی و نهادهای مالی در کشور بوده که به رشد اقتصادی و همچنین کاهش دادن مشکلات ناشی از آن کمک بسیار زیادی می‌کند.

معرفی انواع رمز ریال 

بعد از این که متوجه شدید رمز ریال چیست؟ بهتر است با انواع آن هم آشنا شوید. به طور کلی 2 نوع رمز ریال وجود دارد و هر یک کاربردها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • رمز ریال عمده ‌فروشی 

رمز ریال‌ عمده فروشی نظیر ذخایر سنتی بانک مرکزی عمل می‌کند و از مؤسسات مالی و بانکی جهت انجام تراکنش‌ها و همچنین تسویه‌شان بهره می‌گیرند. رمز ریال‌های عمده فروشی می‌توانند کمک زیادی به افزایش سرعت انتقال بین مرزی کنند. از این نوع رمز ریال‌ برای پرداخت‌های بین بانکی هم می‌توان استفاده کرد.

  • رمز ریال خرده ‌‌فروشی

یکی دیگر از انواع رمز ریال، رمز ریال‌های خرده فروشی بوده که در کنار پرداخت بین بانکی، انتقال مستقیم ارز دیجیتال که تحت حمایت بانک مرکزی هستند را نیز به مصرف کنندگان بر عهده دارند. از این جهت نیز با کمک‌شان کاهش وجوه سپرده گذاران، عدم نقد شوندگی مؤسسات بانکی و ریسک واسطه‌ها از بین خواهد رفت.

دقت داشته باشید که رمز ریال‌های خرده ‌فروشی نیز در 2 نوع؛ دسترسی به حساب یا رمز ریال رمز عبور و پول نقد یا رمز ریال دسترسی مبتنی بر ارزش تقسیم بندی می‌شوند. پول نقد یا رمز ریال دسترسی مبتنی بر ارزش را می‌توانید از طریق کیف ‌پول‌های دیجیتالی برای گیرندگان بفرستید. توسعه این سیستم بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از دسترسی مبتنی بر توکن است.

دسترسی به حساب یا رمز ریال رمز عبور نیز تقریبا شبیه به دسترسی حساب بانکی بوده و از این طریق یک واسطه احراز هویت گیرنده، مسئولیت نظارت بر پرداخت‌های غیر قانونی و فعالیت‌ها را بر عهده دارد. این سیستم دارای حریم خصوصی و امنیت بسیار بهتری است و تمام اطلاعات تراکنش‌های شخصی، توسط مقام‌های دولتی و تجاری حفاظت می‌شود.‌ 

همان طور که متوجه شدید، در ارائه رمز ریال جنبه‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته تا در نتیجه این سیستم بتواند جایگاه ویژه‌ای به عنوان یک ارز ملی پیدا نماید. در واقع با شناخت انواع رمز ریال، بهتر می‌توانید بفهمید که کاربرد و ماهیت رمز ریال چیست؟ و چگونه باید از آن استفاده کرد.

نحوه استفاده از رمز ریال  

کارت‌های هوشمند بانکی، تحول بزرگی در سیستم مالی کشور ایجاد کرده‌اند و افراد با کمک آن‌ها می‌توانند خیلی راحت و سریع، پرداخت‌های‌ خود را انجام دهند. در صورتی هم که اتفاق خاصی برای بانک مورد نظر بیفتد، امنیت پول به شکل قابل قبولی نزد بانک حفظ خواهد شد.

دقت داشته باشید در حالت عادی، بانک‌ها نقش یک واسطه را دارند که وظیفه انتقال وجوه برعهده آن‌ها است. اما این نقش واسطه‌ای، در خصوص رمز ریال حذف شده و پول به شکل مستقیم همان شکلی که هست، به صورت الکترونیکی به کیف پول اختصاصی شخص انتقال داده می‌شود.

اگر زمانی سرقت یا هک صورت بگیرد، امکان پیگیری آن وجود دارد و می‌توانید به سادگی آن را ردیابی کنید. به طور معمول شما می‌توانید از روش‌ها و راهکارهای متفاوتی برای نگهداری از دارایی‌های تان بهره بگیرید. رمز ریال نیز به عنوان یکی از بهترین و مفید ترین روش‌ها جهت ذخیره دارایی به شمار می‌رود‌.

این ذخیره معمولا در کیف پول الکترونیکی انجام می‌شود و برای این کار نیاز است حتما به بانک مراجعه نمایید. البته جهت یادگیری طرز دقیق کارکرد ارز ریالی لازم است ابتدا با مفهوم این ارز، قیمت ارز دیجیتال و دیگر موارد ضروری در این زمینه آشنا شوید.

ارز ریالی مانند یک پول الکترونیکی بوده که می‌توان آن را همیشه همراه داشت و بدون واسطه سوم یا همان بانک، مورد استفاده قرار داد. استفاده کردن از رمز ریال اصلا پیچیده نبوده و اگر زمانی این رمز ارز جای پول‌های کاغذی را بگیرد، تمام افراد می‌توانند بدون محدودیت از آن استفاده نمایند.

 

آیا امکان استخراج رمز ریال وجود دارد؟

با توجه به این که عرضه رمز ریال توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، طبیعتاً استخراج کردن آن امکان پذیر نیست و بانک مرکزی به هر اندازه که لازم باشد، به شکل نامحدود و برنامه ریزی شده، جهت عرضه بیشتر این رمز ارز دیجیتالی اقدام می‌کند.

به همین دلیل هم رمز ریال را نمی‌توان همچون بیت ‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال غیر متمرکز، حساب کرد. بلکه صرفاً همان پول یا ریال کاغذی سنتی بوده که آن را به شکل الکترونیکی عرضه می‌کنند تا بتوانند مبادلات مالی کشور را از حالت سنتی خارج نمایند و دقت و سرعت بیشتری نیز به آن ببخشند. 

پس نباید از رمز ریال عرضه شده توسط بانک مرکزی انتظار داشته باشید که مانند یک ارز دیجیتال غیر متمرکز عمل کند. ارزهای دیجیتال غیر متمرکز در کل با این رمز ارز تفاوت‌های زیادی دارند و کاربران می‌توانند با کمک سیگنال ارز دیجیتال و یک‌سری ابزارهای دیگر، تحلیل دقیقی بر روی آن‌ها داشته باشند و از این طریق هم سود زیادی کسب نمایند.

تفاوت‌های رمز ارز ریال با ارز دیجیتال جهانی 

همان طور که در قبل هم ذکر شد، رمز ریال بانک مرکزی به علت اهداف، ماهیت و ویژگی‌های خاصی که دارد، با ارزهای دیجیتال جهانی متفاوت است. این تفاوت‌ها اهمیت زیادی دارند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن‌ها خواهیم پرداخت.  

  • رمز ریال قابل استخراج نبوده و تنها به عنوان یک ابزار پرداخت مناسب و واسط جهت خرید، نقش مؤثری ایفا می‌نماید.  
  • کاربران برای خرید تتر یا دیگر ارزهای دیجیتال که به صورت جهانی هستند، نیازی به واسط برای خرید ندارند اما در دنیای ارزهای دیجیتال ایرانی جهت به دست آوردن و خرید ارز مورد نظر، نیاز به اشخاص حقوقی و حقیقی خواهید داشت.
  • رمز ریال به دلیل وجود مشکلات مختلف در سیستم اقتصادی کشور، دارای ثبات بسیار کمی بوده و از این طریق هم هر لحظه امکان دارد سیستم مالی‌تان آسیب ببیند.‌ 
  • دقت داشته باشید که تمام نکات و اطلاعات به دست آمده در رابطه با رمز ریال، به صورت تست نشده هستند و همه چیز بر پایه احتمال بوده، به همین خاطر هم اگر به فکر سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال مناسب هستید، بهتر است خیلی بر روی رمز ریال حساب باز نکنید.
  • هر ارزی در اوایل ورود به دنیای کریپتوکارنسی، با مخالفت‌ها و انتقادات زیادی مواجه خواهد بود ولی رمز ریال به این صورت نبود و طرفدار زیادی هم نداشت.
  • دولت‌ها و سازمان‌های مختلف، هیچ گونه نظارت کنترل شده‌ای بر روی ارزهای دیجیتال جهانی ندارند اما رمز ریال زیر نظر دولت و همچنین قوانین آن قرار گرفته است.
  • خرید رمز ارزهای جهانی به دلیل رایج بودن در بین مردم، چندان پیچیده نیست اما احتمال دارد فرآیند دریافت رمز ریال نسبت به سایر ارزها مقداری دشوارتر باشد.
  • آموزش ارز دیجیتال و نحوه تبدیل آن به ارز ریال