سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارز لیدو دائو (LDO) چیست

لیدو دائو (Lido Dao) یک راه‌حل استیکینگ برای اتریوم است. تاریخچه، آینده قیمت و نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال لیدو دائو LDO را بررسی می‌کنیم.

 

لیدو دائو یک راه‌حل استیکینگ لیکویید برای اتریوم و دیگر شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام است. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را بدون نیاز به قفل کردن دارایی‌ها یا داشتن زیرساخت استیکینگ، استیک کنند. کاربرانی که از طریق Lido Dao به استیک رمز ارزها بپردازند، به شکل توکن‌های مشتقه استیکینگی که به صورت 1:1 به دارایی استیک‌شده مربوطه گره خورده و پگ شده‌اند، پاداش دریافت خواهند کرد. در این مطلب، تاریخچه، نحوه کار، آینده قیمت و نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال لیدو دائو (LDO) را بررسی می‌کنیم.

 

تاریخچه لیدو دائو

پروژه لیدو در دسامبر 2020 (آذر 99) و چند هفته پس از اجرایی شدن زنجیره بیکن چین (Beacon Chain) اتریوم 2 راه‌اندازی شد. یک سری چالش‌ها در استیکینگ ارز دیجیتال یا همان سهام‌گذاری ETH روی شبکه اتریوم وجود دارد. مثلا اینکه کاربران تنها قادر به استیک کردن مضاربی از 32 واحد ETH در این بلاک چین هستند و موانع عملیاتی، نیاز به دانش فنی و تخصصی این فرآیند را بیشتر می‌کند. علاوه بر این‌ها، توکن‌های اتر استیک‌شده در فاز اولیه راه‌اندازی اتریوم 2.0 قفل شده و امکان استفاده از آن‌ها در پروتکل‌های دیگر وجود ندارد.

هدف لیدو دائو و ارز دیجیتال LDO محلی آن، رفع این مشکلات از طریق ارائه سرویس‌های استیکینگ غیرحضانتی است. این امر با سرویس‌های سهام‌گذاری ارائه‌شده توسط صرافی‌ها متفاوت است. در این شبکه، مشکل ناکارآمدی سرمایه با صدور توکنی به نام stETH که در واقع نسخه توکنیزه‌شده اترهای استیک‌شده است، حل می‌شود. با استفاده از این توکن، کاربران می‌توانند سرمایه استیک‌شده‌شان را در دیگر پروتکل‌ها استفاده کنند.

تمرکز پروژه Lido DAO روی اتریوم بوده، اما اکنون در حال گسترش آن به دیگر بلاک چین‌هاست. این شبکه قابلیت سهام‌گذاری روی شبکه ترا (Terra) را در مارس 2021 (اسفند 99) و روی سولانا (Solana) را در سپتامبر 2021 (شهریور 1400) راه‌اندازی کرد. مشابه اتریوم، سهام‌گذاران توکن محلی شبکه ترا یعنی لونا (LUNA) یا سول (SOl) در سولانا، توکن مشتقه‌ای به نام bLUNA و stSOL دریافت می‌کنند.

در حال حاضر بیش از 7 میلیارد دلار ارز دیجیتال در شبکه لیدو دائو استیک شده است. با اینکه از این پروتکل بیشتر برای سهام‌گذاری در اتریوم استفاده می‌شود، اما از شبکه‌های دیگری نظیر پولکادات (Polkadot)، کوساما (Kusama) و پالیگان (Polygon) نیز پشتیبانی می‌کند.

نحوه کار شبکه ارز دیجیتال لیدو دائو

پاداش‌های پلتفرم رمز ارزی Lido DAO دوگانه است. یعنی علاوه بر مشوق‌های دریافتی از توکن‌های استیک‌شده روی این شبکه لایه 1، کاربران از طریق یک توکن پاداش‌دهی استیک‌شده که به صورت 1:1 به دارایی‌های استیک‌شده گره خورده است نیز پاداش دریافت می‌کنند.

لیدو با دریافت مقدار ETH لازم برای استیک در شبکه اتریوم از کاربران (یا همان ولیدیتورها)، فعالیت می‌کند. در ازای این ارزها، این شبکه توکن ERC20 خود به نام stETH که به نسبت 1:1 به رمز ارز اتر گره خورده است را برای آن‌ها صادر می‌کند. از این توکن‌های مشتقه می‌توان در اکوسیستم Lido DAO از جمله پلتفرم‌های امور مالی غیر متمرکز (دیفای) نظیر یرن فایننس (Year Finance)، کرو (Curve) و میکر (Maker) استفاده کرد. مثلا، کاربران stETH می‌توانند با واریز توکن‌های خود به استخر نقدینگی stETH-ETH، از پاداش کارمزد معاملات، پاداش لیکوئیدیتی ماینینگ و مزایای اتریوم 2 بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های شبکه رمز ارزی Lido DAO

از جمله ویژگی‌های شبکه لیدو دائو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلتفرم استیکینگ: همانطور که در بخش قبل گفتیم، لیدو دائو اجازه اتصال یک کیف پول ارز دیجیتال به این پروتکل و استیک رمز ارزهای ETH را به کاربران می‌دهد. نرخ تبدیل ETH-stETH یک به یک به همراه 38.4 دلار کارمزد تراکنش و کارمزد پاداش 10 درصدی است.
  • کرو: Curve یک استخر نقدینگی است که به کاربران اجازه می‌دهد stETHهای خود را به استیبل کوین قابل معامله روی شبکه اتریوم تبدیل کنند.
  • میکر دائو: در پلتفرم MakerDAO، کاربران می‌توانند با اتصال والت رمز ارزی خود، توکن‌های stETH را به‌عنوان وثیقه در برنامه ریفرال این پلتفرم استفاده نمایند.
  • برنامه ریفرال لیدو: با هر ریفرال و معرفی کاربر، شما می‌توانید 1 درصد از کل اترهای استیک‌شده را از طریق لینک خود به صورت ارز دیجیتال LDO پاداش بگیرید. این پروتکل همچنین یک گزینه لیست سفید را برای برنامه‌های ریفرال تهیه کرده است، به این معنا که مشوق‌های شبکه تنها به شرکای تاییدشده لیدو دائو ارسال خواهند شد.

 

اعضای تیم، ولیدیتورها و شرکای لیدو دائو

سازمان‌های مستقل خودگردان متعددی پلتفرم لیدو را مدیریت می‌کنند که برخی از نام‌های شناخته‌شده عبارتند از:

  • CryptoCobain: یک تیم از رهبران نظریه‌پرداز به همراه 440 هزار فالوور در توییتر
  • Banteg: تیم توسعه اصلی یرن فایننس
  • ParaFi Capital: یک راه‌حل بلاک چینی و متمرکز بر دیفای و سرمایه گذار در کسب و کارها

لیدو به‌عنوان یک پروژه با اهداف واقعی که مزایای زیادی دارد، ولیدیتورهای شناخته‌شده متعددی نظیر کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures)، آلامدا ریسرچ (Alameda Research) و تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) را به خود جذب کرده است.

 

توسعه‌های اخیر پروژه لیدو دائو

در 19 ژوئیه (28 تیر)، صرافی ارز دیجیتال FTX از اضافه کردن توکن لیدو دائو به پلتفرم خود خبر دارد. صرافی FTX اکنون از معاملات اسپات و فیوچرز پرپچوال جفت معاملاتی ارز دیجیتال LDO پشتیبانی می‌کند. مرورگر محبوب برو (Brave) نیز از اضافه شدن این توکن به والت خود خبر داده است.

در 18 ژوئیه (27 تیر) نیز این پروژه گسترش خدمات استیکینگ خود از شبکه‌های لایه 1 به شبکه‌های لایه 2 اتریوم را اعلام کرد. اکنون لیدو به هولدرهای رمز ارز ETH اجازه می‌دهد تا با استفاده از نسخه رپد شده توکن استیکینگ این شبکه به‌نام wstETH، توکن‌های خود را روی راه‌حل‌های لایه دو نیز استیک کنند. به استناد این پروژه، این گسترش خدمات به کاربران لایه‌های دو اجازه می‌دهد تا در کنار «دسترسی به سبد اپلیکیشن‌های دیفای جدید برای افزایش بازده»، از مزیت استیکینگ اتر با کارمزد کمتر بهره‌مند شوند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که تیم لیدو دائو، سرویس‌های استیکینگ بریج‌شده را با پروژه‌های زی‌کی رول‌آپ (ZK-Rollup) آرجنت (Argent) و ازتک (Aztec) یکپارچه کرده‌اند. همچنین گفته شده است در آینده شبکه‌های لایه 2 بیشتری به این پلتفرم اضافه خواهند شد.

رئیس توسعه کسب و کار لیدو دائو، جیکوب بلیش (Jacob Blish)، نیز برای ایجاد یک «باند عملیاتی» دو ساله در استیبل کوین‌ها، یک طرح پیشنهادی ارائه کرده است. به گفته وی، این باند عملیاتی «از ادامه بهبود کار لازم برای پروتکل لیدو دائو و همکاران آن در بلند مدت و شکوفایی به‌عنوان یک مجموعه خودگردان و خود مختار» اطمینان حاصل خواهد کرد.

پروژه‌های آتی

این پروژه در توسعه‌های آتی سرویس استیکینگ اتریوم خود اعلام کرده است که تیم توسعه فنی روی راه‌اندازی پشتیبانی از راه‌حل‌های آپتیمیستیک رول‌آپ (Optomistic Rollup) کازماس (Cosmos)، آپتیمیزیم (Optomisim) و آربیتروم (Arbitrum) کار می‌کند.

با این وجود، این تیم گفته یک راه‌حل بلندمدت‌تر به کاربران لیدو دائو اجازه خواهد داد تا «بدون نیاز به پل زدن دارایی‌های خود» به شبکه اصلی اتریوم، ارز دیجیتال خود را در راه‌حل‌های لایه 2 استیک کنند.

توکنامیکس ارز دیجیتال LDO

عرضه کل و حداکثری LDO برابر 1 میلیارد واحد است که در حال حاضر 312,951,153.96 واحد آن در گردش است. رمز ارز شبکه لیدو دائو امروز 2 مرداد 1401، با قیمت 1.69 دلاری معامله می‌شود و با مارکت کپ 522,960,958 دلاری، جایگاه 77ام ارزهای دیجیتال برتر بازار را به خود اختصاص داده است.

برنامه تخصیص ارز دیجیتال Lido DAO به شرح زیر است:

  • خزانه: 36.32 درصد
  • سرمایه گذاران: 22.18 درصدی
  • ولیدیتورها و هولدرها: 6.5 درصدی
  • توسعه‌دهندگان اولیه: 20 درصد
  • بنیان‌گذاران و کارکنان آتی: 15 درصدی
  • آموزش ارز دیجیتال و ارز لیدو به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مورد توجه

آینده قیمت ارز دیجیتال LDO

توسعه سریع پروژه لیدو و نزدیک شدن به آپدیت بزرگ اتریوم به نام Merge، باعث رشد قیمت ارز دیجیتال لیدو دائو طی هفته‌های اخیر شده بود.

وب سایت CoinCondex، افت قیمت 5.52 درصدی تا 29 ژوئیه (7 مرداد) را برای ارز دیجیتال لیدو پیش بینی کرده است. بر اساس اندیکاتورهای تکنیکال این وب سایت، احساسات فعلی پیرامون این رمز ارز خنثی است و شاخص F&G عدد 30 (ترس) را نشان می‌دهد. این وب سایت همچنین گفته یکی از راه‌های پیش‌بینی و تحلیل بلند مدت قیمت این ارز دیجیتال، مقایسه آن با دیگر نوآوری‌های فناورانانه و روندهاست. جدول زیر، پیش‌بینی قیمت رمز ارز LDO برای سال 2023، 2024 و 2025 توسط کوین‌کودکس را نشان می‌دهد.