سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش ایچیموکو کاربردی

در بازارهای مالی روش‌های تحلیلی و ابزارهای معاملاتی بسیاری وجود دارد. اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) یکی از این ابزارهای معاملاتی در بازار مالی محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد اندیکاتور ایچیموکو صحبت کنیم. اگر مایلید در مورد Ichimoku، اجزای تشکیل‌دهنده ایچیموکو، نحوه محاسبه خطوط ایچیموکو، نحوه معامله با اندیکاتور ایچیموکو و… بیشتر بدانید تا انتهای این سری از مقالات با ما همراه باشید. 

ایچیموکو چیست؟

ایچیموکو (Ichimoku) یک اندیکاتور بسیار کاربردی در بین معامله گران است. ایچیموکو توسط فردی ژاپنی به نام گوئیچی هوسودا (Goichi Hosoda) در اواسط قرن بیستم ساخته شد، به همین دلیل ایچیموکو در بین معامله‌گران آسیایی بسیار رواج پیدا کرده است. برخی از کارشناسان به حدی به Ichimoku ایمان دارند که معتقدند، نباید این ابزار معاملاتی را در بین اندیکاتورها دسته‌بندی کرد، بلکه باید آن را در بین روش‌های معاملاتی قرار داد.

افزودن اندیکاتور ایچیموکو و تنظیمات آن در سایت تریدینگ ویو

برای افزودن اندیکاتور ایچیموکو در تریدینگ ویو کافی است بر روی Indicators در سربرگ بالای صفحه کلیک کرده و در بخش مربوطه Ichimoku را سرچ کنید.

 

 

معرفی اجزا اندیکاتور ایچیموکو

  • تنکانسن یا Conversion Line: خط آبی رنگ در تصویر بالا که همواره با قیمت حرکت ‌می‌کند.
  • کیجونسن یا Base Line: خط قرمز رنگ که در تصویر بالا مشخص شده است. کیجونسن نسبت به تنکانسن حرکت آرام‌تری دارد.
  • چیکو اسپن یا Lagging Span: این خط با رنگ سبز در تصویر مشخص است. چیکو اسپن نسبت به کندل فعلی (برای محاسبه باید کندل فعلی را در نظر بگیرید) 26 دوره یا کندل تاخیر دارد.
  • اسپن A: خط سبز رنگ در تصویر بالا که نسبت به آخرین کندل 26 دوره جلوتر قرار دارد.
  • اسپن B: خط قرمز رنگ در تصویر که نسبت به آخرین کندل 26 دوره جلوتر واقع شده است. اسپن B نسبت به اسپن A حرکت آرام‌تری دارد.
  • ابر کومو: به ناحیه محصور بین اسپن A و اسپن B ابر کومو گفته می‌شود. 

 

 

نحوه محاسبه هر یک از اجزا اندیکاتور ایچیموکو

محاسبه کانورژن لاین (Conversion Line)

برای محاسبه کانورژن کافی است از کندل فعلی 9 کندل به عقب برگشته و بیشترین و کم‌ترین قیمت را در این دوره 9 کندلی مشخص کنید. کانورژن لاین برابر است با میانگین بیشترین و کمترین قیمت در این دوره.